“UHUR NA PANTAS LAHO MANGIDANGI”

 1 Raja-raja 3:5-15


 Parlobeini

Buku raja-raja tidak serta-merta marisihon uraian historis-kronologis apalagi biografis pasal ganup raja-raja na ongga manrajai Israel. Sebalikni panulis buku on pitah mamilih piga-piga tokoh-tokoh penting bani harajaon Israel, misalni raja Salomo pakon nabi Elias, na iceritahon secara panjang lebar, sementara tokoh-tokoh na legan diceritakant secara sepintas saja. Halani memang tujuan ni panuratan ni buku on sedo semata-mata laho ‘menuliskan sejarah sebagai sebuah data dan fakta’, melainkan merefleksikan sebuah cerita (fakta sejarah) dalam bingkai relasi rohani dengan Allah yang menghendaki supaya setiap pemimpim yang bekerja tetap berprinsip teokratis (pemerintahan Allah), yakni memahami Allah tetap menjadi raja dan pemimpin atas dan bagi bangsa-Nya melalui raja-raja dan nabi-nabi pilihan-Nya. Sonaima buku 1 Raja-raja isuratkon sekitar tahun 550 sebelum Masehi, aima bani masa pembuangan, laho merefleksihon pambahenan ni Naibata bani bangsa Israel sanggah kepemimpinan ni raja-raja.

Pardong ni harajaon Israel ipungkah humbani raja Saul. Bani panorang si Saul gabe raja, lape haganupan suku-suku ni Israel bergabung bani kekuasaan ni raja Saul. Dobhonsi si Daud na gabe raja Israel, berkembang ma harajaon ni Israel anjaha bersekutu ganup suku bani sada harajaon Israel Raya. Raja Daud ma na cukup berperan aktif pasadahon ganup suku Israel bani kekuasaanni. Sanggah Daud manrajai Israel, kehidupan bangsa Israel domma semakin baik dan berjumlah banyak. Harajaonni domma cukup terkenal janah isegani bangsa-bangsa na legan. Haganupan in terjadi aima halani sikap Daud, na secara umum, sanggah manrajai ia, sangat dekat dengan Tuhan. Manggoluh anjaha marparlahou do ia ibagas hasintongan, hapintoron ampa habonaron i lobei ni Tuhan Naibata (3:6). Daud tetap memimpin secara teokratis. Sikap hidup na mangkaporluhon Tuhan, aido hape rahasia keberhasilan ni raja Daud mambahen kejayaan bani bangsa Israel. Tapi, songon na binotohta, “Masa Hidup” ampa “Masa Jaya” ada batasnya. Daud mempunyai keterbatasan, antara lain aima keterbatasan usia. Halani ai “takhta kerajaan” seng boi torus ihunduli, marpanorang anjaha marperiode do haganupan in. Ase, dobhonsi Daud “pensiun” gabe raja, tongkat estafet harajaon Israel iondoskon ma hubani niombahni aima si Salomo.

Hatoranganni

Konteks ni teks ambilanta on aima patugahkon “masa-masa awal” kepemimpinan ni si Salomo laho mambobahon “perahu kerajaan” ni Israel manoruskon kejayaan ni bangsa Israel na dob pinungkahni bapani aima raja Daud. Sonaha do sikap hidup ni “raja baru” ni bangsa Israel on i lobei ni Tuhan? Teks ambilan on mencatat awal kisah dan karier raja Salomo laho memimpim bangsa na banggal ai. Teks ambilan on ipungkah marhitei sada informasi pasal peribadatan ni raja Salomo: “laho ma raja ai hu Gibeon laho manggalang ijai” (ayat 4). Ayat on pataridahkon sikap awal yang baik pasal sikap hidup raja Salomo na mar-Tuhan. Songon bapani, ia pe sihol totap mangkaporluhon Tuhan bani goluhni aima marhitei na mangadongkpon panggalangon atap peribadahan hubani Tuhan. Itindaklanjuti si Salomo do “tradisi ibadah” i Gibeon (lobih kurang 10 km sabolah Barat Laut Jerusalem) na dob ipungkah janah pinauli sejak zaman ni si Musa (bdk. 1 Korint 1:2-6). Panggalangan on (galangan situtungon) gabe hataridahan penghormatan ni raja Salomo hubani Tuhan Naibata, Simada kuasa na paridop ni uhur. “Saribu galangan situtungon igalangkon si Salomo bani anjapanjap ai”. Bilangan “saribu galangan” ijon sedo bilangan matematis, tapi suatu bilangan simbolis na mangkatahon “bahat tumang” ma galangan situtungon ai. I Gibeon on ma raja Salomo beribadah, pala marbongin homa ia ijai. Hape, borngin ni ai, ijai ma Tuhan patalarhon diri-Ni hubani si Salomo marhitei nipi. Memang, bani Bibelta jumpah hita do piga-piga hali “pewahyuan” atap pangungkabon humbani Tuhan marhitei nipi, misalni bani 1 Musa 28:12, 31:11, 4 Musa 12:6, Daniel 2:4, 7:1, Mateus 1:20, 2:12,22).

Bani nipi ni si Salomo ai, borngin-borngin, nini Naibata Jahowa ma hubani, “Pangindo ma, barang aha do sihol bereon-Ku bam” (ayat 5). Pernyataan on aima sada peluang banggal bani si Salomo laho mangindo anjaha manjalo aha na gabe harosuhni (apa yang dia inginkan) humbani Naibata. Anggo bani halak Batak, adong tolu hal na porlu siayakon bani goluh on aima Habayakon, Hagabean ampa Hasangapon (3H). Kemungkinan besar na tolu hal on ma na gati isurahaon anjaha ipangindo hita hubani Naibata na menurut hita boi parrohkon kebahagiaan hidup. 3H ipakei hita gabe patron kesuksesan ampa kemapanan ni kehidupan setiap orang. Hape, aha do tongon na ipangindo raja Salomo ai? Paima ipadas si Salomo pangindoan ni ai, adong piga-piga pernyataan ampa pengakuan na ipadasni hubani Tuhan Naibata. Pernyataan ni aima: Parlobei, halani idop ni uhur ni Tuhan Naibata do ase boi manrajai si Daud, bapani, ibagas hasintongan, hapintoran ampa habonaron, gabe raja atas suatu bangsa yang besar (bangsa na bolon). Paduahon, halani idop ni uhur ni Jahowa do ipabangkit si Salomo, anak ni si Daud, hundul bani paratasni gabe raja manggantihkon bapani (ayat 6). Makna ni pernyataan ni aima paboa sedo halani dear gabei ni si Daud ampa si Salomo ase boi gabe raja sidea, tapi halani idop ni uhur-Ni do na mamilih ampa mambere kesempatan bani sidea gabe raja atas Israel. Suatu pernyataan na mengandalkan kuasa ampa wewenang ni Tuhan na manodoh ise na gabe suruhan-Ni. Pengakuan ni aima: Parlobei, bahwa ia aima “jabolon-Mu” (ayat 7). Pengakuan on aima pengakuan di dalam kerendahan hati, siap untuk disuruh. Salomo memahahi bahwa Tuhan aima Tuan na sihol marsuruhsi selaku jabolon untuk melayani sebagai raja (servant king). Salomo siap mandalankon tugas na iparentahkon Naibata. Paduahon, bahwa ia merasa “danak ope ahu”. Age pe si Salomo siap untuk melayani sebagai raja, tapi pangahapni ia masih sangat “muda” laho mengemban tugas na borat ai. Kemungkinan besar, bani na mamungkah gabe raja si Salomo, usia ni berkisar 20 tahun (bdk. 2:11-12). Suatu bilangan usia yang relatif muda. Halani ai ia merasa  “belum berpengalaman”. Pengakuan on aima suatu kejujuran akan keterbatasan. Ijon ma taridah karakter ni si Salomo na toruh maruhur. Seng adong bani aroganisme atap kesombongan. Dia tidak merasa bisa, tapi lebih bisa merasa.

Adong dua kondisi banggal na iidah hita bani mamungkah gabe raja si Salomo, aima: umur yang relatif muda dan belum berpengalaman pakon bangsa yang sangat besar jumlahnya untuk dipimpin. Anggo sonai, aha ma na sosok ipangindo si Salomo hubani Tuhan domu hubani kondisi on? Apakah bani kondisi sonon ihaporluhon 3H nanidokan aima Habayakaon, Hagabean pakon Hasangapon ni raja? Bani ayat 9 teks ambilan on, tangkas do aha na ipangindo si Salomo domu hubani “kebutuhan” ni kondisi ai: “Halani ai, bere Ham ma…uhur na pantas laho manggomgom bangsa-Mu…”. Na ipangindo si Salomo sedo habayakon untuk dirini. Sedo harta, materi atap mammon. Tapi sebuah “hati yang faham” untuk manirang na madear hun bani na masambor. Ijon ididah hita suatu pangindoan na luar biasa humbani Salomo. Ia mangindohon sesuatu yang bisa berguna untuk orang lain, memimpin bangsani. Seng bersifat egosentris pangindoanni ai na laho pabayakkon atap pasangapkon dirini. Tapi aha na ipangindo ni aima domu hubani kebutuhan umat, laho memimpin bangsa na banggal ai. Bani pemahaman ni si Salomo, memimpin bangsa yang besar sedo marhitei habayakon, tapi marhitei “hati yang bijaksana” na humbani Tuhan Naibata.

Sonaha do respons ni Tuhan bani pangindoan ni si Salomo ai? Ayat 10 tartulis, “ “Jadi rosuh ma uhur ni Jahowa, halani sonai pangindoan ni si Salomo”. Biasani bani kerajaan Timur Dekat Kuno (Ancient Near Eastern) pangindoan atap tonggo bani raja atap harajaon menyangkut tolu hal aima: ganjang ni umur (long life), habayakon (wealth) pakon hosah ni musuh (death of your enemies). Tapi si Salomo seng mangindohon ai, sebalikni mangindohon “uhur laho mangarusi uhum” (pengertian untuk memutuskan hukum) hubani Tuhan (ayat 11). Marosuh tumang ma Tuhan Naibata manangar pangindoan ni si Salomo ai, anjaha isuhuni atap ipasaud ma pangindoannia ai, nini ma mambalosi si Salomo, “Bereon-Ku ma bam uhur na pentar anjaha na pantas, ase ulang adong na songon ho i lobeimu barang na sihol tubuh ope i pudimu” (ayat 12). Ihadearhon Tuhan Naibata do pangindoan na madear anjaha na ibutuhkon si Salomo ai untuk memimpin bangsa-Ni. Tapi hapeni, sihol iidah hita bayi ayat selanjutni bahwa Tuhan seng pitah mambalosi aha na ipadas atap ipangindohon si Salomo. Nini do, “Ambah ni ai, na so pinangindomai pe, bereon-Ku do bam, ai ma habayakon pakon hasangapon…” (ayat 13). Luar biasa do hape Tuhan Naibata na ihaporsayai janah na isombah si Salomo on. Tuhan paridop ni uhur ma tongon Ia. Tuhan na mambotoh aha na gabe haporluan atap kebutuhan ni juak-juak-Ni. Topat ma songon nini dodingta Haleluya No. 1 ayat 6, “Sonin ma au marolob-olob, marhamegahkon malas uhurhin. Ai ra do Ham mamparuhurhon, na husuhutkon hu Bamu ijin. Pasu-pasu-Mu sai sirnip do in, lobih hunbani panagamankin”. Na binere ni Jahowa hubani si Salomo lobih humbani na pinindo ni ai. Tuhan itu memang Mahatahu dan Mahabaik bagi hamba-Nya yang meminta dengan kerendahan hati dan kejujuran. Ibere Tuhan do “bonus” na so panagaman ni halak na porsaya hu-Bani. Ambah ni ai homa use, adong jaminan atap bagah-bagah humbani Tuhan Naibata na isobut bani ayat 14, “Anggo sai tong do ho marparlahou bani dalan-Ku, iramotkon ho titah-Ku pakon parentah-Ku…jadi tumpakon-Ku ma ho sayur matua”. Wahh.., luar biasa tene. Ibagah-bagahkon Tuhan use ganjang ni umur bani Salomo das bani sayur matua, asal ma ia totap manramotkon titah ampa parentahni Tuhan Naibata.

Hahonaanni

Humbani pengalaman ni raja Salomo na mar-Tuhan, boi ma homa in irefleksihon hita bani goluhta pasal na mar-Tuhankon Naibata. Tongon, gok idop ni uhur ampa kuasa do Tuhanta in. Idop ni uhur ni do na mamilih hita gabe umat-Ni. Kuasa-Ni do na manramoti goluhta. Ia do sumber ni haganup, khususni sumber ni habotohon. Ia do Simada hita, janah ia ma na mambotoh aha na porlu hubanta. Halani ai, hita pe porlu bersikap bijak bani pangindoanta hubani Tuhan, aima mangindohon aha na porlu hubanta (na gabe kebutuhan), sedo aha na iharosuhkon hita laho mansuhi hisap-hisap ni dagingta. Songon nini Jakobus, “Mangindo do namin nasiam, tapi seng manjalo, halani salah pangindoan nasiam, ai sihol parbois-boiskonon nasiam do ai marhitei hisap-hisap nasiam” (4:3). Porlu do habayakon ampa hasangapon, tapi dapot anjaha pakei hita ma ai marhitei “hikmat” na humbani Tuhan. Habotohon ampa hikmat bersumber humbani Tuhan, na nini parpodah, “Biar mangidah Jahowa do parmulaan ni habotohon” (Podah 1:7).

Nini hata ni Tuhan Jesus, “Parlobei ma pindahi hanima Harajaon ni Naibata ampa hapintoron-Ni, dob ai tambahkonon-Ni do ganupan ai bannima” (Matius 6:33). Bani BIMK (Bahasa Indonesia Masa Kini) isobut, “Jadi, usahakanlah dahulu supaya Allah memerintah atas hidupmu dan lakukanlah kehendak-Nya…”. Artini, Tuhan ma na gabe raja (manrajai) atas hita. Ia ma na mambere petunjuk, hati yang faham, uhur na gok habotohon laho mandalani goluh on ibagas holong ampa kuasa-Ni. Di pihak kita, berupaya ma hita manramotkon hata ampa parentah-Ni ase jumpahan pasu-pasu hita na mardapot-dapot humBani. Amen.

Oleh: Pdt. Albert H. Purba, M.Th

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *