“TOTAP TOGUH MARHAPORSAYAON AGE IBAGAS SITARONON”

21 Juli 2019 V Dob Trinitatis, Jakobus 1:2-12, Haleluya No. 307:1+3


Parlobeini

Panurat ni surat Jakobus on aima na margoran Jakobus, sanina ni Tuhan Jesus (Markus 6:3, Galatia 1:19). Ia aima sahalak pemimpin gereja (church leader) i Jerusalem (Lahoan 12:17; 15:13). Surat on isuratkon hira-hira bani tahun 49 Masehi na itujuhon hubani “sapuluh dua marga na merap in” (1:1), sidea aima halak Kristen Jahudi na merap (diaspora, di perantauan) i luar ni Palestina janah domma marsaor pakon bangsa/agama na legan (komunitas kafir, Gentile communities). Tujuan utama isuratkon surat on aima ase halak Kristen ija pe marianan totap pataridahkon haporsayaon na manggoluh aima marhitei sikap hidup yang benar. Haporsayaon in maningon “marhorja” (faith in action) tarlobih bani panorang hasosakan atap sitaronon. Halani memang bani panorang ai, sidea halak Kristen na diaspora buei mengalami pangayakion bahkan pangarsik-arsikon halani haporsayaonni hubani Tuhan Jesus. Harapan ni Jakobus ase marhitei surat on ia boi paingatkon kuria in ase totap pataridahkon haporsayaon ni sidea na “marhorja” bani na mandompakkon sitaronon ai.

Ambah ni ai, marhitei surat on homa Jakobus sihol pataridahkon keprihatinanni terhadap jemaat Tuhan yang sedang mengalami penganiayaan tersebut. Bani teks Ambilan on, Jakobus mambere bimbingan hubani Kuria in (Kristen Yahudi) dengan topik: “Mandompakkon ‘parlajouan’ (ujian iman) ibagas hasabaron.

Hatoranganni

Menurut Jakobus,  parlajouan (trials) maningon idompakkon ibagas malas ni uhur (kebahagiaan, pure joy, ayat 2). Mase? Halani parlajouan ai mangkorhon hasabaron (ketekunan) bani haporsayaonta (ayat 3). Parlajouan ijon ipahami sebagai “ujian iman” (the testing of your faith). Artini, ujian mambahen hita semakin bertekun dan bergiat laho melatih (meningkatkan iman & disiplin) pribadi menuju kesempurnaan (gokan dear, bd. Mat. 5:48). Mandompakkon ujian dengan harapan ase “naik kelas”. Halani ai, dear tumang do parlajouan ai, sebagai ujian untuk pematangan atap pendewasaan iman (faith maturity). Bani na gati janah “monang” homa hita mandompakkon parlajouan ai, ijin ma hita lambin terlatih marsabar ni uhur i lobei ni Naibata, anjaha jumpah hita ma homa kesempurnaan (gokan dear, complete) dan keutuhan pribadi yang dewasa di dalam iman kepada Tuhan (ayat 4).

Ibagas na mandompakkon goluh on, khususni menghadapi ujian atap sitaronon, bahat do ijumpahi halak na hurangan bani hauhuran, kurang bijak dalam mengatasi masalah hidup. Bani halak na menyadari kekurangan ni ai, iparsirsir Tuhan do dalan (pangurupion) hubani, in ma marhitei  “aksi doa” (martonggo) aima mangindo hauhuron hubani Naibata, ai layak do Ia mambere hubani haganup na mangindo (ayat 5). Tapi syaratni, maningon mangindo ibagas haporsayaon (tenger ni uhur ampa pangarapan, Heb. 11:1). Martenger ni uhur (mangondoskon haganup/total) hubani Tuhan, ulang bungbang (mardua uhur). Halak na mardua uhur (seng pitah mangarap hubani Tuhan, tapi mangarap homa hubani na legan), seng adong jaloonni atap aha humbani Naibata (ayat 6-8).

Ambahni sikap “tahan uji” pakon “penyerahan total”, sikap hidup beriman maningon taridah homa marhitei sikap yang rendah hati, aima sikap na mangajamkon Naibata bani ganup situasi ni goluhni. Misalni, sahalak na miskin (the poor, sanina na toruh uhur in). Agepe ia bani kondisi hasombuhon, na i tongah-tongah masyarakat sering dianggap kaum rendahan (low degree), tapi anggo ia marhaporsayaon na toguh atappe mangajamkon Naibata patut do homa ia marmegah halani Naibata domma pasirsirhon janah sihol mangondoskon ianan na “gijang” hubani (ayat 9) aima parsimada ampa panean bani harajaon ni Naibata (bd. 2:5). Sonaihoma halak na bayak, ulang ma ia mangajamkon atappe mangenjengkon artani, halani anggo habayakon/arta in na laho salpu do in songon bunga ni poyon-poyon (ayat 10); poltak ma mata ni ari rap pakon milasni, jadi melus ma poyon-poyon ai, marurus bungani, anjaha rupani na jenges ai pe magou ma (ayat 11). Sonai ma laho melus na bayak in ibagas langkah-langkahni, ai parsatongkinan do ganupan na i tanoh on sonaihoma age jolma in (bd. Job 14:2, Psalmen 103:15, Jesaya 40:6-7, 1 Petrus 1:24). Halani ai, seng bulih halak na bayak in mangajamkon sinadonganni, tapi pitah mangajamkkon Naibata na dob mambere arta/sinadongan hubani. Marmegah ma sidea halani Naibata mambere kesempatan bani sidea parsimada bani sinadongan bani goluh parsatongkinan on (the transitory life).

Tapi na tang siporlunan aima, age bani halak na bayak sonaihoma bani halak na masombuh, maningon tahan janah monang ma sidea bani ganup parlajouan na sanggah idompakkon sidea in. Halak na bertahan (persevere), aima halak na martuah halani sihol niondoskon ma hubani sortali hagoluhan na dob pinarbagah ni Naibata. Ai halak na tahan janah monang in aima halak na marhaporsayon na toguh janah marholong ni uhur tumang bani Naibata (ayat 12). Talup ma sidea manjalo mahkota kehidupan (the crown of life). Sortali umumni ijalo sahalak atlet na berhasil menjuarai suatu pertandingan atletik, atap ijalo sahalak “pemimpin militer” na berhasil memimpin peperangan kepada suatu kemenangan. Sortali iondoskon hubani sang juara (the champion). Bani halak na porsaya janah setia, sortali hagoluhan na imaksud aima hagoluhan sisadokah ni dokahni (eternal life), na gabe hadiah surgawi nabinere ni Naibata halani domma monang mantaluhon parlajouan ai, aima marhitei marhasabaron janah totap morondos bani Naibata dalam setiap kesusahan, seng anjai manadingkon Naibata agepe borat ni sitaronon. Halak sisonin do na talup manjalo sortali hagoluhan, halani domma tongan “marhorja haporsayaonni” (bd. 2:17).

Hahonaanni

  1. Sada ungkapan na terkenal humbani surat ni Jakobus on aima, “Ai songon badan na so martonduy, matei do, sonai do matei age haporsayaon na so marhorja” (2:26). Iman tanpa perbuatan adalah mati. Haporsayaon na matei aima haporsayaon yang tidak berdampak. Sebalikni, iman harus bertindak, khususni maningon terbukti keampuhanni sanggah mandompakkon sitaronon atap parlajouan pe. Ase, marmalas ni uhur ma hita sanggah roh sitaronon, halani ijin ma kesempatanta laho ”menguji iman” janah ase lambin martambah-tambah ma haporsayaonta hubani Naibata.
  2. Adong tuduhan bahwa dunia modern sering digandrungi oleh sifat hedonisme. Hedonisme aima sikap hidup yang hanya mencari dan menikmati kesenanagan. Tidak mau susah-payah, maunya gampang-mudah. Halak na bersifat hedonis anti bani sitaronon, seng marosuh bani parlajouan, sebaliknya suka berfoya-foya. Tapi podah ni Jakobus on sangat bertolak belakang bani prinsip hedonisme on. Halani Jakobus mamodahkon ase hita ”legowo” dan menyambut parlajouan na roh sebagai sebuah ”kesempatan”, kesempatan laho patangkoghon peringkat, supaya ”naik kelas” di dalam iman. Sama seperti tumbuhan di atas gunung, pasti akan lebih kokoh akarnya dibandingkan dengan tumbuhan di tanah datar. Karena pohon di gunung sudah mempersiapkan dirinya dengan akar yang kuat untuk menghadapi hembusan angin gunung yang dasyat dan hujan yang lebat. Demikianlah kita, semakin sering sabar dalam penderitaan kita akan semakin kuat berakar dalam iman kepada Kristus.
  3. Anggo podah ni apostel Paulus bani kuria Rom, sonon do: ”Marmalas ni uhur ma nasiam mangarap, sabar bani hamarsikon, golgol bani tonggo” (Rom 12:12). Halak na maruhur/bijak, akan mengambil sikap berpengharapan; berpengharapan bahwa ”badai pasti berlalu”; berharap bahwa hari esok akan lebih baik, dan berharap Tuhan pasti menyertai dan memberi kekuatan dalam setiap pergumulan. Halak na maruhur /bijaksana pasti berjuang dalam kesabaran bani bagei-bagei ni hamarsikon, sebab ia tahu akan ada ”hadiah” kemenangan dari Tuhan yang dia andalkan. Anjaha, halak na maruhur pasti pitah mangajamhon Naibata marhitei na totap golgol bani tonggo, mangindo pangaurupion pakon holong ni atei ni Naibata laho patorsahon goluhni. Orang bijak, pasti hanya mengandalkan Tuhan, halani biar do Ia bani Naibata. Seng anjai manlembang haporsayaonni age pe roh bage-bagei paruntolon, ai nini Horatio Spafford: ”It is well with my soul” (Nyamanlah jiwaku, bd. Haleluya No. 251 ”Sonang do uhurhu ibaen Jesuskin, borit pe hutaron ijon…). Ambah ni ai nini apostel Paulus do homa: “sitaronon bani panorang sisonari seng satimbang in marimbang hasangapon, na sihol sipatalaron ope banta” (Rom 8:18). Jadi, totap ma hita marpangarapan bani Naibata, anjaha ajamhon ma Ia tongtong ronsi ujung ni goluhta.

Oleh: Pdt. Albert H. Purba, M.Th

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *