Parlobeini

Na igoran keluarga aima bapa, inang, niombah pakon ganup seisi ni rumah, na isobut homa gabe gareja na etek-etek i GKPS. Haganup seisi ni rumah ai “wajib” do selaku anggota kuria manggoluh ibagas na marhapansingon pakon manggoluh ibagas hata ni Naibata bani pargoluhan ni siganup ari.

Ibagas Tata Gereja GKPS Bab IV Psl. 9  ihatahon do: “Tapi marga na pinilih do nasiam, harajaon hamalimon, bangsa na mapansing, bangsa ni Naibata sandiri, ase iambilankon nasiam dear ni hauhuron-Ni, na dob mandilo nasiam humbani na golap hu haliharon-Ni, na gok halongangan in” (2 Petrus 2:9).  Marhitei on gabe ibagi do na margoran keanggotaan i GKPS: anggota Babtis,  anggota Sidi, anggota Siasat, anggota persiapan. Ganup komponen on itotuntuhon pengaruh pakon peran ni orang tua selaku penanggungjawab i tongah-tongah ni keluarga ai.

Tanggungjawab ni orang tua aima merancang pendalaman pakon perkembangan ni ase gabe pangisi ni keluarga na sipartonggo, marhasadaon janah pataridahkon keluarga na aktif marhade-hade, margareja pakon marmasayrakat manuju keluarga na marhasadaon, marsaksi pakon mangidangi manuju keluarga sejahtera na manubuhkon “benih panggilan ibagas keluarga ai sandiri.”

Keluarga Kristen maningon do terstruktur, terpimpin janah mardalan ibagas rosuh ni Naibata pardalananni (Pslm. 128). Anjaha marisi holong pribadi lepas pribadi marhitei haporsayaon ampa na saling menerima, manghargai ibagas bagei ni perbeda-bedaan na adong i keluarga ai ase saling mendukung janah saling mencintai. “Layanilah mereka dengan memberi kesempatan untuk menjadi orang dewasa yang bertanggungjawab.

Keluarga sebagai Gereja na Etek-etek pakon Pergumulan na Tarjadi bani Panorang on.

Keluarga sebagai gereja artini, keluarga ai aima sada “komunitas Iman, ija tiap keluarga maningon pataridahkon hasadaon na berdiakonia pakon marsaksi marhitei na membangun persekutuan kasih” na berdialog pakon Naibata marhitei na martonggo, marpangarapan janah marpambahenan (keluarga maningon terjalin ibagas pelayanan pakon pengabdian dompak haganup pangisi ni rumah ai). Ai do ase dong umpama ni Simalungun “Jagar bulung jambu, jagar bulung palia, anggo jagar do itongah jabu jagar do age hudia”  (Psalmen 133). Dong jiwa na mewarnai goluh ni keluarga ai marhitei semangat pelayanan pakon na marsiajaran (Lahoan 2:42-47)

Jadi ihatahon ia gareja na etek-etek aima sada gambaran kedudukan sada keluarga na martumpu, marsitangihon pakon martukar pikiran bani hata ni Tuhan. Ijai ma hataridahan ni paboa keluarga ai mendalami haporsayaon marhitei pangajaran janah saling perduli pasal peristiwa goluh na sifatni marbeda-beda (age sajabu ibagas Keluarga pasti marbeda-beda do pengalaman hidup ni masing-masing). Ijai ma artini keluarga aima “kebersamaan” na dohor tumang halani tiap ari marjumpah bani sada ianan, aima rumah.

Boi ma ibandingkon hita hadohoran (keintiman) ai mahitei pergumulan ni keluarga na tarjadi i era teknolgi digital. Umpamani ”hassipe bani sada atap rumah atap sajabu boi do lang terjalin komunikasi na jenges.” Ijin do sidea sajabu tapi marsibahen bahen ni bei, marsihorjahon horjani bei” Seng dong kesan memaknai kesempatan ni kebersamaan ai.  Orang Tua pe lang bei mampu mengkondisihon laho mambere kesempatan mampardiateihon nilai-nilai hidup rohani. Si Anak domma bahatan mamboiskon panorangni i lobei-lobei ni televisi, Facebook, Whatsapp, Google, Play Store pakon permainan na legan,  tanpa isadari hita mambahen sidea gabe konsumeris pakon hedonis. Ibagas arti, media audiovisual lang be mambere kesempatan ruang hal-hal rohani.  Na hebatni, gabe dihut do homa orang tua tergoda mempergunahon hal na sarupa, mambahen gabe hurang ruang siholan manangar Podah pakon hata ni Naibata. Parsahapan i rumah pe gabe terindikasi bani persoalan horizontal (dunia), lupa mamingkirhon goluh bani masa depan bersama.

Tontu ibagas hal on  peran ni orang tua semakin ituntut ase terpelihara goluh ni keluarga ai, Ulang namim magou goluh “kerohanian” halani larut sidea bani nikmatni teknologi on gabe ujungni daoh manlembang humbani ruhut-ruhut parumahtanggaon ai humbani nilai haporsayaon, budaya pakon norma-norma kemasyarakatan na sasintong ni.

Orang Tua gabe “Problem Solver” i Tongah-tongah ni Keluarga

Anggo mulak hita hubani makna “pernikahan”  (pasu-pasu parrumah-tanggaon) na ijalo hita i toruh ni Altar gereja marhitei tumpangan tangan ni Pandita na mamasu-masu rumah tangga Kristen ai: “laki-laki dan perempuan hidup bersama, saling menolong dan saling melengkapi” mararti do ai  bapa pakon inang (suami dan Istri) aima sada posisi strategis ibagas” institusi” keluarga lang pitah memaknai  “na dua gabe sada” tapi tang siporlunan ijai  sonaha do keluarga ai boi mambahen rencana-rencana jangka panjang untuk memastihon kesejahteraan keluarga pakon  masa depan niombahni.  Halani  bapa pakon inang  domma pilihan buat si niombah  sedo sada kebetulan ipargoluhan ni keluarga ai (Bd. Doding  ni orang Batak: “Anakkonki do Hamoraon di au”).

Secara umum, sebagai kuria na marhaporsayaon dong do piga-piga tugas ni orang tua ibagas na pasaloseihon ganup ragam-ragam ni persolan i tongah-tongah ni keluarga aima na isobut hanami ijon orang tua gabe problem solver” i tongah-tongah ni keluarga. Ibagas Markus 16 :15 “Laho ma hanima hu sab dunia on, ambilankon hanima ma Ambilan Na Madear in bani sagala na tinompa.” Artini ai secara teologis dong 3 tugas ni orang tua dompak keluargani ibagas menuju perkembangan ni keluaragani :

  1. Orang tua sebagai Guru (Sipangajari)
  2. Orang tua sebagai Imam (Sitiruon ibagas Haporsayaon)
  3. Orang tua sebagi Gembala (Parmahan)

Guru : Keluarga gabe Gereja na etek-etek maningon do gabe ianan ni Hata ni Naibata (Ambilan na madear). Sinalsal ni Ambilan na madear porlu isalurhon, tanpa ai haganup pangisi ni rumah lang boi damei. Ijon ma naibutuhkon peran ni  orang tua gabe guru (narasumber) na mengabdi laho pajongjohon harajaon ni Naibata irumah ai. Ambilan na madear na idalankon ni orang tua bersifat “Asli” dan tidak tergantihon bani ise pe ai. Maningon orang tua ma “Katekis” pertama janah maningon humbani dak-daanak nari do on porlu isuanhon.  Hunjai do dasar bahenonta manuruh niombahta bersedia untuk mandihuti pangajarion marhitei na marsikolah ronsi dapotsi pambotoh bani ilmu-ilmu pengetahuan na legan. Doma parlobei iahapkon niombah in “kasih sayang” ni orang tua ni janah on ma norma na manogu-nogu dirini secara konkrit. Bayak ia marhitei nilai-nilai kemurahan, ketekunan, kebaikan pelayanan dan pengorbanan. Janah hunjai ma dasarni na marbuahkon kasih sayang ronsi na magodang ia meraih aha na isusrahon uhurni (anggo domma mutiara ia hun rumah, mutiara do age huja domu hubani jurusan ni masing-masing).

Imam: Keluarga isobut do kesaksian hidup”  na artini hun tongah jabu do awal ni sada dak-danak mampu manajlo arti: Kemandirian Berteologi.  Jadi selaku keluarga, tugas ni orang tua aima manlaksanahon fungsi mewarta”  ibagas arti keluarga wajib “mewartakan Iman dengan tulus hati.  Ai do ase ihatahon Bapa sebagai fungsi Imam na mambaritahon pasal hapansingon, pengakuan dosa pakon idop ni uhur ni Naibata, sebagai dasar na esensial mandalankon suruhan ibagas imamat keluarga. Hal na sonai ai do paulakkon kesegaran, malas ni uhur ibagas na mar-Naibata. Dampak ni ai, sidea gabe gogoh pakon tough, lang  urah madabun hubani dalan na malembang halani perkembangan zaman on.

Gembala: Landasan utama ni gembala sebagai Siparmahan aima taridah ibagas na membangun keluarga ai sebagai Paguyuban” holong secara personal pakon integral bani gereja rumah tangga. Holong ni orang tua na terlaksana sebagai Siparmahan mandapot makna na bolag antara orang tua pakon anggota ai aima na isobut “karunia hidup.” Marhitei panogu-noguan na lang maronti manogu-nogu keluarga ai hubani persekutuan na lobih bagas janah mesra gabe marupahon landasan jiwa persekutuan Perkawinan dan Keluarga.  Songon Jesus dompak susian pakon na mangirikkonSi, halani haporsayaon ni sidea gabe taridah martabat pakon tanggungjawab ni sebagai kuria na ihaholongi pakon na mangkahaholongi. Domu hujon ma ase hawajiban ni orang tua do marlajar songon Jesus sebagai parmahan na madear marmahani keluarga-keluarga.

Bani na tolu hal on ma iaraphon hataridahan ni tugas pakon peran ni orang tua mambere solusi ibagas na mandompakhon hamaholannta bani na mandidik niombah-niombata i tongah-tongah ni keluarga age i gereja sonai pakon masyarakat. Bani keluarga iporluhon do startegi ni orang tua laho mambobai dakdanak manuju hadearonta riap.  Anggo bani Psalmen 128: 3b, ihatahon do “Anakmu songon tunas ni hayu jetun manlioti mejamu.” Dong acara mangan riap, martukar pikiran riap, martonggo riap, pakon mansaloseihon  masalah ibagas na riap ampa marsihaholongan. Sonai homa laho hu gareja pakon riap rekreasi. Orang tua maningon mampu manotapkon tata harian pakon kedisplinan na ipatuhi haganup anggota keluarga. Anggp i PGI marhitei pertemuan ni Bapa igoran do ai Gerakan 18.00 wib – 21.00 wib. Ibagas arti antara pukul 18.00-21.00 wib (malam bersama)  ibahen panorang ai gabe  sada kesempatan bani keluarga ai riap hundul, mangan pakon martonggo paima mandalanhon kegiatan.

Keluarga Sebagai Hasadaon  Berdiakonia pakon Bermarturia

Sada hal naporlu imaknai hita bani “Perkawinan Kekeristenan” aima na dob itotaphon Naibata sebagai sada sikap penghargaan pasal martabat ni perkawinan ai, ase semakin isempurnahon ibagas Jesus Kristus. Ai do ase anggo marlajar hita humbani gereja katolik, perkawinan ai ilaksanhon  marhitei sada kebaktian “sakramen,” ibagas arti na dua gabe sada aima penugasan luhur sebagai Guru, Malim pakon Siparmahan dompak rumah tangga ni pakon keluargani, sonai homa das hubani niombah ni.

Ipapansing perkawinan ai ase taridah partisipasi” na sintong bani tugas ni orang tua na dob marhajabuan ai ibagas peran pakon fungsi ni taridah lang pitah teori tapi bani porsiimamat umum na terealisasi secara nyata. Ijai ma ianan ni pasu-pasu ai gabe isobut ia pasu-pasu parrumahtangaon kristen.

Gereja totap do mangajarhon hubanta pasal sada parsaoran na gok holong humbani pribadi lepas pribadi na marhaporsayaon pakon na marsihaholongan ampa marsiharganan bani perbedaan. Aima artini keluarga sebagai persekutuan kasih, anjaha ai do keluarga na ipasu-pasu.

Jadi maningon mampu do hita menampilhon ketaatan pakon sihabiari Tuhan. Sonai homa menampilkan diri sebagai  teladan ibagas anggota keluarga, membiasahon budaya permisi, ucapan kata tolong, terimaksih, baik, maaf dan lain sebagainya, sebagai tanda parsaoran ibagas holong. Sada catatan kecil hubani orang tua “Putra anda sedang di dalam kamar dan pintunya tertutup, patutkah anda masuk tanpa mengetuk?  Putri anda ketinggalan ponsel karena terburu-buru ke sekolah, patutkah anda membaca SMS-nya yang tersimpan?

On sedo sukkun-sukkun na urah sibalosan, pitah sirenunghonon:

  • Ra pataridahkon parsaoran na marhaporsayaon, marpangarapan pakon gok holong marhitei hata pakon pambahenan.
  • Ipagoluh ma sada parsaoran na gok keakraban” na bermaknahon dialog pakon Naibata marhitei goluh na patuh anjaha marsibalosan ibagas biar mangidah Jahowa
  • Ipagoluh ma tong sada parsaoran na sifatni: riap hundul, marsahapi, martukar pikiran ampa mangidangi dompak hasoman. Janah ai do na mandalankon rumah tangga selaku warga gereja.

Pangujungi

Distribusi peran na seimbang antara bapa pakon inang  (suami isteri) porlu tumang laho idiskusihon bersama-sama sebagai Orang Tua (na matoras).  Ase marhiteihon ni ai, bapa pakon inang mandapothon kesempatan na dos ibagas pengasuhan si anak. Anjaha secara pasti si anak mendapathon akses sumber daya na seimbang ibagas arti sama pentingnya kesempatan ai ibagas optimalisasi tumbuh kembang Anak di masa depan mereka.

Institusi Keluarga manuju masa depan ipengaruhi do bani posisi ni bapa na toruh maruhur, mangkaholongi keluargani pakon mangurupi ganup kegiatan i rumah. Sonai Inang na gabe istri na menghargai bapa sebagai suami. Iperlakuhon do suami ai selaku kekasih, sahabat pakon pendamping na setia. Pangkohorn ni ai, anak gabe pendukung orang tua ibagas na manghapunghon beban horja marhitei na mambalosi holong ni bapa pakon inang.

Orang Tua aima sebagai pelopor manuju rumah tangga gabe gereja na etek-etek na harmonis janah sejahtera, maningon do dohor hu gareja, ase bani ganup situasi pitah sada do hansa sijolomon aima Hata ni Tuhan pakon bagah-bagah ni.  Aima paingat-dingat hita manipat arian pakon borngin. Ulang ganggu be uhur halani Tuhan do simada goluh. “Aha ma arti ni gijang sikolah, cukup pandapotan, anggo galek do nilai rohanini i sada rumah na igoran rumah na marsangab, pakon na martuah. Tontu gabe sada refleksi ma on banta selaku keluarga manuju gareja na etek-etek. “Rumahmu aima Rumah ni Tuhan”

Syaloom Tuhan ma na mamasu-masu i tongahjabunta pribadi lepas pribadi Amen.

Pdt. Firdaus  Purba STh

Penulis adalah Pendeta GKPS yang melayani di Dep. Pelayanan, Kepala Bidang Pengmas GKPS

 

 

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *