PASTORAL KELUARGA “Pastoral hubani Warga Jemaat GKPS”

Rubrik Departemen Kesaksian:

“Pastoral hubani Warga Jemaat GKPS”

PASTORAL KELUARGA

(Sebuah Pengantar)

 

  1. Parlobeini

Bapa pakon inang, sonai age namaposo; warga jemaat GKPS haganupan.

Bani rencana strategis (renstra) GKPS tahun 2021-2025 domma itotaphon na gabe area strategis peran ni gareja dalam rangka pasaudkon atap pencapaian target visi GKPS aima “Gabe Gareja Siboan Pasupasu janah Sari”. Area strategis na imaksud aima na gabe pilar program pelayanan GKPS bani masa pelayanan lima tahun on (2021-2025), aima: pembangunan karakter, penyiapan kapasitas industri 4.0, peran kenabian, penyiapan kader pemimpin yang berdampak pakon kemitraan strategis.

Bani program pelayanan ni GKPS tahun 2022, khususni ma ai bani bidang penggembalaan isuratkon do piga-piga program na marpardomuan hubani pembangunan karakter aima marhitei na pasirsirhon atap mambohali keluarga-keluarga GKPS “yang mempunyai karakter GKPS”. Na imaksudkon “karakter GKPS” mangihutkon renstra GKPS on aima “bertanggungjawab dan berintegritas, ugahari, memiliki daya juang  yang militan, merawat dan memperbaiki lingkungan, menghargai  dan  merayakan  keberagaman, berkeadilan gender, inklusif, berakar pada budaya kearifan lokal dan martoruh ni uhur” (8 karakter). Marpardomuan hubani target capaian (output) ai ibahen do sada program “penulisan surat pastoral” na laho mambahen penguatan ronsi pambohalion marhitei tulisan (artikel) pastoral na marpardomuan hubani “masalah keluarga”. Pangarapannami, marhitei tulisan on ganup pambasa tulisan on, khususni marhitei media komunikasi GKPS, aima website GKPS, dapotan “pencerahan positif” pasal pengayaan (enrichment) pakon edukasi seputar ‘keluarga Kristen’ humbani perspektif pastoral.

Tulisan-tulisan (surat/artikel) pastoral on iterbithon hanami sahali sabulan marhitei website GKPS ibagas topik na berbeda-beda, tapi tema banggalni tong na bersangkut paut bani pembahasan “pastoral keluarga”. Irencanahon do bani tahun 2022 on, na ipungkah humbani bulan Maret, sihol ma padason topik ‘pastoral keluarga’, pasal pastoral pernikahan, komunikasi dalam pernikahan, saling menghargai dan menerima dalam keluarga, intimasi dalam pernikahan, kesetiaan vs perselingkuhan dalam pernikahan, perceraian, pendampingan pastoral kepada yang belum mempunyai anak, pendampingan pastoral pada kasus KDRT, ampa pemulihan dalam pernikahan (rekonsiliasi).

 

  1. Bidang Kerja Pelayanan “Pastoral Keluarga”

Songon na binotohta rombang, hata pastoral, aima marasal humbani bahasa Latin: pastor artini gembala, bani bahasa Simalungun ialimhon gabe ‘parmahanion’ (penggembalaan). Hata pastoral aima bahasa gerejawi na sihol patuduhkon upaya-upaya gereja laho mamparmahani pagori ni kuria in marhitei na pataridahkon ‘kepedulian’ pakon ‘keprihatinan’ (care and concern). Ai do ase para ahli pastoral domma manrumuskon na gabe “fungsi pastoral”, aima:

  1. Menyembuhkan (Pamalumhon, Healing)
  2. Membimbing (Manogu-nogu,Guiding)
  3. Menopang/menyokong (Mampargogohi, Sustaining)
  4. Mendamaikan (Padameihon, Reconciling)
  5. Mengasuh/memelihara (Manramotkon, Nurturing)

Ase anggo isobut pastoral keluarga maksudni aima sihol pataridahkon upaya gereja sonaha ase boi pamalumhon, manogu-nogu, mampargogohi, padameihon, pakon manramotkon keluarga GKPS ase totap mardalan janah bertahan ibagas harosuh ni Tuhan, tarlobih ma ai boi membangun karakter keluarga GKPS songon na sinobut i babou nongkan, gabe keluarga na harmonis janah marhaporsayaon ampa marhasatiaon na toguh hubani Tuhan Naibata. Marhitei upaya-upaya ni gareja in andohar boi mangurupi ganup keluarga GKPS memiliki karakter yang lebih baik songon na iharosuhkon Tuhan Jesus.

Bani upaya pastoral hubani keluarga GKPS on, paling tidak adong tolu bidang kerja na boi ibahen gabe program pelayanan gereja, aima marhitei na mangadongkon:

  1. Pendidikan Kehidupan Keluarga (Family Life Education)
  2. Pengayaan Kehidupan Keluarga (Family Life Enrichment)
  3. Terapi Keluarga (Family Therapy/Family Treatment)

 

2.1 Pendidikan Kehidupan Keluarga

Program kegiatan on bersifat informatif-edukatif. Metode na ibahen boi marhitei bentuk ceramah, diskusi tanya jawab atap media lainnya. Tontu halani kegiatan on bersifat informatif-edukatif, maka sasaran ni pe bersifat kognitif (pengetahuan) homa, yakni pengetahuan yang dapat dipakai untuk mencegah persoalan atau masalah-masalah dalam keluarga. Misalni, informasi (ceramah) pasal “kesehatan dan reproduksi”. Sasaranni (alamat) ni ceramah boi bersifat umum-terbuka (PWG), boi do homa bersifat kelompok keluarga (bapa, inang, pakon niombah) atap kategorial (seksi inang atap seksi namaposo, pnl.). Program on boi bersifat bulanan, triwulan atap per semester. Ambahni ai, bani zaman gadget on boi homa ibahen ‘brosur keluarga’ na marisi informasi pasal ‘parrumahtanggaon’ na ibagihon/ishare bani pagori ni kuria in secara resmi oleh Majelis Jemaat. ‘Surat/Artikel Pastoral’ na binahen Departemen Kesaksian on, aima salah sada contoh upaya pendidikan kehidupan keluarga bani perspektif pelayanan pastoral keluarga.

 

2.2 Pengayaan Keluarga

Program kegiatan on bersifat promotif, maksudni aima sebagai upaya meningkatkan kualitas hidup keluarga, memupuk dan menyuburkan kehidupan keluarga. Halani ai program on pitah itujuhon hubani keluarga (pasangan nikah), sedo hubani na lape marhajabuan atap perorangan. Jelasni, program on fokus hubani pasangan-pasangan suami istri (pasutri). Setiap pasangan maningon do hadir atap mandihuti kegiatan on: suami dan istri. Jadi sedo pitah ‘sang suami’ atap pitah ‘sang isteri’ tumang. Sahali nari, suami-istri (pasutri) harus hadir halani memang sasaran ni pembinaan on adalah pengayaan (enrichment) atau penyuburan terhadap kehidupan keluarga (suami, istri dan anak-anak). Tujuan pokok ni pembinaan on aima ase suami-istri semakin terampil untuk mencegah masalah dalam keluarga dan menangani kehidupan keluarga dengan lebih baik dan mengalami kepuasan dalam hidup ber-keluarga. Kegiatan on boi ipasirsir secara reguler misalni sahali sabulan marhitei na mambahen “tumpuan pasutri”, atap marhitei na mangadongkon ‘retreat pasutri’. Domu hujai porlu ipersiapkon narasumber atap fasilitator na sosok untuk kegiatan on. Pasal details ni kegiatan on sihol ipatorang bani tulisan na mangihut (bulan na roh), aima bani topik “Pastoral Pernikahan”.

 

2.3 Terapi Keluarga

Program kegiatan on aima bersifat kuratif, yakni mengobati dan menyembuhkan. Halani ai  program on itujuhon hubani “keluarga bermasalah”. Anggota-anggota keluarga yang bermasalah harus hadir, aima bapa, inang, pakon niombah (atau semua yang dianggap terlibat), atap pitah bapa pakon inang (pasutri) yang bermasalah. Sebaikni, program on pitah idihuti oleh satu keluarga (keluarga per keluarga). Bani konteks on ma itandai hita istilah “Konseling Keluarga”. Tontu bani pengadaan pelayanan konseling pastoral hubani keluarga on ibutuhkon ma “tenaga ahli” laho menangani masalah-masalah keluarga. Halani ai tiap kuria porlu menginventarisir atap adong warga jemaatni na memiliki keahlian pasal on, misalni psikiatri, psikolog, atap konselor na boi gabe “tim kerja” riap pakon pandita-penginjil ampa parhorja na legan (sintua-syamas) laho mambuka layanan on. Atap boi do homa “menyewa” (hiring) tenaga ahli na legan secara regular untuk memfasilitasi pergumulan jemaat na mamorluhon konsultasi rumah tangga menuju kesembuhan. On ma na sinobut terapi keluarga ai. Mungkin kelihatanni program on masih asing bagi gereja kita, tapi bani gereja na merasa domma sosok mambuka layanan sisonon, boi ma ipungkah mangkorjahon ai.

 

  1. Penutup

Bapa pakon inang, sonoi age namaposo; warga jemaat GKPS haganupan.

Marhitei aha na dob ipatorang i babou in, ai do ase Departemen Kesaksian Kantor Sinode GKPS marhitei bidang penggembalaan sihol mambere pambohalion pasal ‘pernak-pernik’ dinamika keluarga Kristen na marpardomuan bani landasan teologis etis pasal keluarga, masalah-masalah dalam keluarga ronsi aksi pastoral marpardomuan hubani masalah-masalah na ihadapi. Sahali nari, sifatni tulisan on aima informative-edukatif. Andohar ma marhitei tulisan-tulisan ai holi gabe “dokumen yang terus berbicara sepanjang waktu” hubani keluarga GKPS (na mambasa tulisan-tulisan ai) ase lambin terbangun karakter keluarga GKPS na lambin marsihaholongan “sampai maut memisahkan kita”, sonaihoma gabe ‘inspirasi’ bani jemaat-jemaat ase memprogramkon (atap manoruskon) horja pelayanan pastoral keluarga on bahen hadearon ni pargoluhan ni ganup rumah tangga ni kuria in, bahen hamuliaon ni Tuhan Jesus, Raja Gereja. Horas.

 

Pdt. Albert H. Purba, M.Th

Kepala Departemen Kesaksian Kantor Sinode GKPS

 

Updated: 26 Maret 2022 — 03:06