Sumber gambar: https://www.kompasiana.com/indrimariska/5e942ea0d541df79b30d1542/pengasuhan-orang-tua-di-era-digital-jangan-salahkan-teknologi

PAMUNGKAH

Memiliki anak remaja bani era digital[1] on manghadapi buei tantangan na borat. Era digital anjaha gati isobut zaman now memiliki tantangan ibagas relasi orang tua pakon anak, khususni mengasuh, mandidik, pabanggalhon niombah remaja. Lambing banggal do tuntutan ase orang tua terlibat aktif bani pengasuhanni niombah, sementara beban pakon kebutuhan keluarga pe lambin banggal ni homa, janah orang tua semakin buei panorangni marhorja i luar rumah untuk mansarihon gogoh.

Secara umum iakui hita do tantangan-tantangan mandidik niombah remaja, halani masa remaja aima masa mencari jatidiri atap pembentukkan identitas. Remaja lape memiliki prinsip permanen, labil, anjaha murah terpengaruh atap terikut-ikut hubani lingkungan. Masa remaja mengalami buei perkembangan fisik,  psikologis, sosial, seksual, sonai homa spiritual. Sidea bertumbuh cepat secara fisik marhitei na tambah banggalni, tinggini, sonai berat badan. Secara psikologis lambin martambah uhurni, pengarusionni, pakon daya kritis. Secara sosial lambin margaul, tambah hasoman, teman dekat/bestieni. Secara seksual memulai tertarik hubani lawan jenisni, anjaha naboru biasani panorang on ma homa roh pantang ni hiouni (mensturasi). Secara spiritual, sidea pe bertumbuh ibagas panandaion hubani Tuhan. Isamping tantangan na tradisional ai, pekembangan pesat teknologi informasi memiliki tantangan na serius do homa hubani niombahta remaja. Hun sudut pendidikan kristen, kemajuan teknologi informatika on mambere dampak positif pakon negatif bani pola relasi atap pola pengasuhan hubani remaja.

 

GENERASI Z PAKON DIGITALISASI

Niombah na sanggah remaja nuan isobut do Genarasi Z atap Gen Z (huruf terakhir abjad), na tubuh dob tahun 1997-2012. Sidea nuan sanggah marumur 8–23 tahun, songon na sinobutni para ahli aima na rentang umurni 12–20 tahun. Karakterni Gen Z lobih beragam, bersifat global, anjaha mambere pengaruh bani budaya pakon sikapni buei masyarakat. Sada hal na manonjol aima kemampuanni Gen Z berinovasi mengatasi situasi ketidakpastian penduduk asli dunia pasal teknologi ampa industri informatika atap (native digital). Sidea manggunahon digital dos songon sidea marhosah.

Perkembangan kedekatanni Gen Z bani teknologi tontu memiliki keuntungan ampa kerugian. O’Connor, Becker, dan Fewste (2018) bani penelitian, Tolerance of Ambiguity at Work Predicts Leadership, Job Performace, and Creativity manobut generasi Z hurang toleran bani lingkungan na ambigu anjaha sulit menyesuaihon diri bani dunia kerja. Kemampuan ni sidea mengelola stres pakon mencapai gaya hidup sehat semakin menurun bani setiap generasi. Situasi on aima halani Gen Z tubuh, ipabanggal, anjaha ididik bani masa pengasuhan na terlalu protektif itongah-tongahni kondisi dunia na serba lang manontu. Resesi ekonomi, transformasi digital, invasi di beberapa negara, bencana alam, pakon wabah penyakit.  Ryan Jenkin (2017) bani artikel Four Reasons Genation Z will be the Most Different Generation manobut: Gen Z memiliki sifat dan karakteristik yang sangat marbeda pakon generasi sebelumnya. Sidea aima generasi yang minim batasan (boundary-less generation), cepat berselancar i dunia maya na lang tarbatas. Sidea memiliki harapan, preferensi, pakon perspektif na berbeda hubani dunia pakon organisasi. Situasi on  boi mambahen Gen Z gabe generasi na paling stres sepanjang sejarah. Kondisi on berkaitan dengan karakter Gen Z na lang memiliki batasan pakon individu na legan, akibatni  sidea murah labil halani manjalo terpaan informasi pakon kondisi na podas marubah anjaha acak.

Harian Kompas manambahkon bahwa gen Z aima:  generasi yang ambisius, mahir tentang hal digital, percaya diri, mempertanyakan otoritas, banyak menggunakan bahasa gaul, lebih sering menghabiskan waktu sendiri, dan rasa ingin tahu yang sangat tinggi. Generasi Z juga rentan terkena depresi juga anxiety (kegelisahan) [2].

Pendidikan Kristen secara informal i rumah tangga memiliki peran sentral bani pertumbuhan spiritualitasni remaja, ase spiritualitas ni bertumbuh secara benar, kokoh, dan kuat.

 

RELASI ORANG TUA PAKON NIOMBAH REMAJA ZAMAN NOW

Relasi atap pola asuh orang tua pakon remaja zaman now memiliki perbedaan na mendasar pakon zaman dahulu. Menurut data kesehatan na ipublikasihan Research Gate, tren sosial pakon pergeseran nilai memberikan dampak bani pola asuh pakon relasi orang tua pakon niombah. Perubahan ai antara lain: berbagi cerita dan foto i media sosial, pola pengasuhan na murah dapot bani internet, kerjasama inang pakon bapa,janah mambere kebebasan na terkontrol hubani niombah.

Tren membagihon foto, cerita, prestasini niombah i media sosial buei ilaksanahon parinangon, parbapaon, bahkan ompung panorang on. Manurut survei  na ipublikasikan The Atlantic, sekitar 90 persen foto bayi na marusia dua tahun domma ongga iposting orang tua atap keluarga terdekatni i  media sosial. Tontu adong do posititifni berbagi cerita i media sosial. Tapi,  sidearan anggo na ibagihon aima sharing tips parenting pakon mambere dukungan motivasi pengasuhan anak dari pada membagihon foto ni anak i media sosial.

Panorang on, murah do mandapotkon beragam informasi pasal pola pengasuhan atap relasi orang tua pakon niombah, termasuk pendidikan kristen. Informasi semakin terbuka, murah ma dapot, lang pitah humbani buku-buku pola asuh kristen tapi humbani internet. Orang tua porlu selektif manjalo informasi.  Kondisi masing-masing keluarga, orang tua, pakon niombah marbeda-beda. Kerja Sama antara pasangan suami-istri ibutuhkon. Hinan pengasuhan dominan ibebanhon pitah hubani parinangon, tapi sonani tugas manjaga anak aima kerjasamani bapa pakon inang.

Memberikan kebebasan hubani anak, on ma hal na manonjol panorang on. Hinan, bahatan ma niombah na lang ibere kebebasan laho manontuhon pilihani. Tapi sonari, anak justru ibere ruang untuk marlajar anjaha martumbuh secara mandiri. Kebebasan on iharapkan boi membantu anak berinteraksi anjaha memahami jati dirini secara benar anjaha tepat.

Baumrind mangkasifikasihon 4 (ompat) model relasini orang tua pakon niombah aima autoritative, authoritharian, permissive, pakon neglect.

Relasi authorative parenting aima pola asuh pola asuh na demokratis, sehingga diakui efektif bani mandidik niombah. Model relasi on mambere dukungan hubani anak, tetapi sekaligus mambahen batasan-batasan na tegas.  Orang tua mambentuk sikapni anak marhitei aturan-aturan na jelas, tegas, anjaha ibagas na mardiskusi pakon martukar pikiran pakon niombah. Orang tua mambahen keseimbangan antara kebebasan pakon pembatasan. Jadi, orang tua memberehon holong pakon kebebasan hubani niombah, tetapi totap mandorong anak ase disiplin, mandiri, martanggung jawab, kontrol diri, manghargai hasoman na legan, anjaha pantang menyerah. Hal penting mangingat dampak positif pakon negatifni gadget hubani niombah.

Authoritarian parenting aima gaya pengasuhan otoriter. Niombah iharapkon mandalankon aturan na domma itotapkon orang tua secara ketat. Kegagalan mandalankon aturan biasani mandapotkon sangsi pakon hukuman. Orang tua na otoriter lang mambere penjelasan na penting ibalikni aturan-aturan ai. Anggo ipangindo penjelasan, biasani balosni ai, “karena papa/mama bilang begitu.” Orang tua memiliki tuntutan tinggi, tetapi lang mambere responsif humbani niombahni, mangharapkon anakni marperilaku ampa marprestasi na luar biasa, ulang mambahen kesalahan, tetapi orang tua lang mambere arahan na komunikatif.

Relasi permissive parenting aima relasi orang tua na memanjahon niombah anjaha mambahen otik tuntutan humbani anak. Orang tua jarang mandisiplinhon anak-anakni, memiliki harapan yang relatif rendah bani kedewasaan pakon pengendalian dirini niombah. Tipe relasi on lebih responsif daripada manuntut tanggung jawab humbani niombah. Sidea lang tradisional tapi toleran, lang pala sai mamorluhon perilaku na matang, mambere niombah mangaturhon dirini sandiri anjaha manghindari konfrontasi. Orang tua na marrelasi secara permisif umumni mengasuh anjaha markomunikasi pakon anak-anak anjaha manempathon dirini sebagai hasoman daripada orang tua.

Model pengasuhan neglect aima gaya pengasuhan na lang terlibat, lang adong tuntutan, responsif rendah, komunikasi, ampa tanggung jawab pe rendah. Modelni aima cenderung memenuhi kebutuhan dasar ni niombah, tapi lang adong kehangatan atap relasi na intens pakon niombah. Orang tua pitah mamastihon bahasa kebutuhan dasarni niombahni tercukupi, misalni sipanganon, pakeian, tempat tinggal, paket data  tapi lang mambere arahan, bimbingan, aturan, bahkan dukungan.

Bani haganup pola relasi atap pengasuhan on, setiap orang tua memiliki pertimbangan, kecerdasan, hikmat bani na pabanggalhon niombahni, kondisini niombah pakon orang tua lang dos. Na porlu aima manontuhon bahkan mangkombinasihon relasi na terbaik domu humbani kondisini orang tua pakon niombah. Ahape relasi parenting na iterapkan, porlu ipastihon terbaik untuk tumbuh kembang anak.

Baumrind mambahen kesimpulan, parenting style bani zaman now atap sanggah gadget manguasai buei anak remajanta, iporluhon do relasi na hangat ase tarbuka anak remanja hubanta, sekaligus   porlu totap ikontrol pergaulanni i dunia nyata tarlobih i dunia maya.

Model pengasuhan na sosok iterapkon orang tua bani digitalisasi aima model moderat (demokrasi) dan otoriter. Gadget mamiliki dampak positif anggo igunahon secara benar, bahkan boi gabe sarana markomunikasi pakon marinteraksi na markualitas ibagas keluarga. Manlarang anak manggunahon gadget justru mambahen anak penasaran anjaha manangko-nangko panorang tanpa pengawasanni orang tua. Orang tua porlu mambere contoh bani niombah bani na manggunahon gadget marhitei mamperhateihon panorang pakon kebutuhan marhitei pananaman disiplin na imulai humbani orang tua iterapkon bani niombah. Mambere alternatif kegiatan lain na iharohkon niombah sehingga meminimalisir pamakeanni gadget, misalni mambahen anak bani kegiatan hobbyni misalni olah raga, musik, pakon tari.

Na utama, digitalisasi kemajuan teknologi informasi mambere peran positif hubani niombah pakon orang tua. Orang tua porlu mandalankon penyesuaian pakon ni perkembangan situasi, lang terlalu mengekang, tapi totap mamantau perubahanni niombah anjaha memilih na madear pakon na lang madear hubani niombah. diaplikasikan dalam kehidupan anak.

 

TRANSFORMASI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN

5 Musa 6: 7 manobut bahwa pendidikan anak torus do laksanahon bani berbagai kesempatan, sanggah hundul-hundul, ipardalanan, laho modom, dob puho, sanggah marmedia soosial, pnl. Anak-anak remaja Gen Z panorang on, sebagian besar berada bani usia sikolah (pelajar), halani ai transformasi pendidikan agama penting tumang. Penyesuaian model relasi maningon mempertimbangkan karakteristik Gen Z ase relasi orang tua pakon niombah efektif. Tujuani aima efektivitas relasi orang tua pakon niombah anjaha remaja bertumbuh ibagas haporsayaon, sikolahni lancar.

David Stillman dan Jonah Stillman (2017) mambahen gambaran na lobih komprehensif pasal karakter  Gen Z, bani bukuni Gen Z Work: How The  Next Generation is Transforming the Workplace, manobut pitu (7) karakter utama Gen Z, aima: figital, fear of missing out (FOMO), hiperkustomisasi, terpacu, realistis, Weconomist, dan do it yourself (DIY).

Karakter figital, aima sifatni Gen Z sebagai “penduduk asli pribumi digital”. Partnership antara orang tua pakon guru pendidikan formal pakon guru pendidikan non formal (les, kursus, pelatihan dsb) na mampardiatei pertumbuhan pakon pergaulanni remaja. Para pendamping porlu melakukan pengamatan laho memaduhon sisi fisik pakon digital ni sidea, cara sidea berinteraksi, hidup, dan belajar. Keterbukaan hubani  model pembelajaran teknologi digital, ase niombah totap boi aktif anjaha tersambung bani berbagai kondisi pembelajaran. Orang tua porlu lobih tarbuka humbani tambahan leksikon baru sebagai media dan perangkat pembelajaran, misalni berupa visual, video, atap simbol tertentu na martujuan meningkatkan kualitas komunikasi antara remaja, orang tua, guru, bahkan bestieni niombah.

Karakter FOMO juga menjadi salah satu tantangan pendidikan. Pada karakter ini, Gen Z memiliki rasa ingin tahu yang tinggi tentang berbagai hal, khususnya hal-hal baru. FOMO menjadikan remaja terpacu untuk mengetahui berbagai hal dari sumber-sumber informasi yang tersebar dan mudah diakses saat ini. Itu mengapa Gen Z memilih untuk selalu terhubung aktif dengan komunitasnya agar informasi yang beredar dalam komunitasnya tidak terlewatkan, salah satunya melalui media sosial. Relasi demokratis mambahen anak terbuka bani pembelajaran ampa keterampilan baru. Porlu kebebasan bersuara anjaha menyesuaikan kebutuhan belajar. Salah sada kelebihanni Gen Z aima mampu memahami dirini sandiri. Karakter hiperkustomisasi aima salah satu ciri khas Gen Z. Remaja terbiasa manontuhon kebutuhan ni sandiri anjaha sonaha mandapotkon ai. Aktivitasni berselancar di dunia maya, aima bagian humbani cara Gen Z memenuhi kebutuhan dirini. Bani konteks pendidikan Kristen, hal on memberikan kebebasan hubani remaja manontuhon carani marlajar. Guru pakon orang tua mambantu remaja melakukan personalisasi cara-cara belajar, janah mambere buei kesempatan hubani sidea manorihi sumber belajar di luar aktivitas sikolahni. Karakter hiperkustomisasi mambahen anak remaja menjadi terbiasa mengkritisi buei hal na isekelilingni, tarmasuk mambere masukan humbani media-media parlajaran na sadokahni on igunahon sidea. Penting tumang mambere ruang hubani remaja padaskon gagasan ampa penilaianni pasal parlajaran, komunikasi, kondisi ibagas keluarga pakon lingkungan, tarmasuk mambere kesempatan merekonstruksi harapanni sidea tentang masa depanni. Kenyamanan belajar adalah yang utama bagi Gen Z.

Bani praktek parlajaran panorang on,  para remaja menjadi sangat kompetitif bani keragaman potensi na imiliki sidea. Hal on penting menjadi perhatianni orang tua, ase mampu memfasilitasi karakter anjaha mampu mengakomodasi potensini remaja na beragam, tanpa lang boi membanding-bandingkon potensini sidea.

Karakter lain dari Gen Z adalah Weconomist. Artini Gen Z rosuhan bani pekerjaan na sifatni berkelompok anjaha totap tarhubung hubani hasoman sepermainanni. Orang tua porlu mengontrol cara ni niombah remaja marlajar kelompok, mangkorjahon tugas-tugas sikolah sonai homa mangasah keterampilanni. Mambantu sidea laho mengeksplosi kemampuanni sidea ase percakapan/diskusi antar hasoman kelompokni semakin efektif. Upaya ini berkaitan juga dengan karakteristik Gen Z yang lebih senang melalukan banyak hal sendiri (DIY/Do It Yourself).  Orang tua porlu mandalankon pendekatan na beragam laho mandorong kreativitas anak bani banyak hal.

 

PENUTUP

Pola asuh orang tua dalam pendidikan kristiani manontuhon karakterni anak remaja, proses belajar harus bersifat mandiri, demokratis, dan membuka ranah na luas bani penciptaan dan penemuan hal-hal baru aima karakter relasi orang tua pakon remaja panorang on. Kerjasama orang tua pakon pihak sikolah ase manciptahon iklim relasi na mampu membangun self regulation bani dirini remaja.  Orang tua porlu tarbuka padaskon peluang, tantangan ampa hambatan humbani niombah ibagas mencapai cita-citani. Pendidikan kristen iharapkan mampu mambere masukan tentang hal-hal na rasional na porlu ihorjahon ampa sidompakhononni sidea. (bgs/hks)

Pdt. Dr. Jusni H. Saragih

(Pendeta GKPS Resort Medan Barat)

 

DAFTAR PUSTAKA

Hurlock Elizabeth B, Psikologi Perkembangan: Suatu pendekatan sepantang Rentang Kehidupan.. Surabaya, Erlangga, 1980.

Sarwono Sarlito Wirawan, Psikologi Remaja (revisi), Jakarta: Frajawali, 2016.

http://repository.uki.ac.id/8959/1/PeranOrang tuasebagaiPendidikdanPembentukKarakter.pdf

https://media.neliti.com/media/publications/554220-peran-pendidikan-agama-kristen-dalam-pen-a77521c0.pdf

[1] Era digital aima masa ketika informasi mudah dan cepat diperoleh srta disebarluaskan dengan menggunakan teknologi digital. Digital yang dimaksud dalam tulisan ini lebih terfolus pada penggunaan gadget atap pe telephone pintar. Di era ini, salah satu teknologi pintar yang sangat diminati orang tua dan anak (keluarga) adalah gadget.

[2] https://www.kompas.com/skola/read/2021/04/17/130000069/jangan-tertukar-ini-pengertian-generasi-x-z-milenial-dan-baby-boomers?.